آهنگسازی با پیانو
12 نکته برای آهنگسازی با پیانو
در طی این 25 سالی که در زمینه آهنگسازی با پیانو فعالیت دارم، بیشتر از 180 آهنگ تنظیم کردم که حدود 160 تا از اون ها رو به صورت سی دی و برای همه منتشر کردم. یکی از مخاطب ها که مقاله من در مورد پیانیست ها رو خونده بود، پرسید آیا مقاله مشابهی برای آهنگسازان مبتدی نوشتم یا خیر. به همین دلیل تصمیم گرفتم 12 نکته آهنگ سازی با پیانو روددر قالب یک مقاله در اختیارتون قرار بدهم که به درد همه کسانی که به این رشته علاقه دارن، می خوره.
برای مشاوره رایگان در خصوص آموزش آهنگسازی با پیانو کلیک کنید
با ملودی شروع کنید
وقتی هنوز تازه آهنگ سازی رو شروع کردید، نباید با یک آهنگ کامل سراغ پیانو برید. با یک قطعه ساده خوش آهنگ (ملودی) شروع کنید. این ملودی محور اصلی چیزهای دیگه در آهنگسازی شما خواهد بود. همین یک قطعه کوتاه پایه و نقطه شروع شما ست. وقتی شروع به آهنگ سازی می کنید، بر اساس اون ملودی بداهه نوازی کنید و ببینید به صورت طبیعی شما رو به کجا می بره. فضای آهنگینی که این ملودی شما رو به سوی اون سوق میده، معمولا همان قلاب یا ترجیع بندیه که در ادامه به اون می پردازیم.
ملودی آهنگ تون درباره چیه؟
وقتی که ملودی اصلی تون رو درست می کنید، به اساس یا تصویری که می خواید آهنگ تون منتقل کنه، فکر کنید. پیام آهنگ چیست؟ عشق، ایمان، آب یا زمستان؟ وقتی آهنگ می سازید، پیام اون، هر چی که هست رو مد نظر قرار بدید. توجه به این پیام روی مسیری که آهنگ سازی در اون قرار می گیره، تاثیر می ذاره. من به این نتیجه رسیدم که این نکته کمک می کنه تا در همون اوایل کار اسم آهنگ رو هم انتخاب کنید. بنابراین میشه گفت که عنوان آهنگ تبدیل به هدفی می شه که شما برای رسیدن بهش تلاش می کنید.
با مقدمه یا بدون مقدمه؟
گاهی اوقات نوشتن یک مقدمه طولانی (چیزی که اکثریت در اون مشکل دارن)، برای فضا سازی و ایجاد حس و حال به آهنگ وسوسه انگیزِ. حواس تون به اون باشه. یادتون باشه که ملودی معمولا همون چیزیه که آهنگ تون رو می سازه یا خراب می کنه. به علاوه، این بخشه که عناصر مختلف آهنگ تون رو در کنار هم نگه می داره. و در آخر مهم ترین نکته اینِ که ملودی بخشی از آهنگ تون میشه که شنونده شما به خاطر خواهد سپرد. پس سعی کنید زودتر آهنگ رو به نقطه ملودی دار نزدیک کنید و مقدمه رو خیلی کش ندید. معمولا مخاطبان ملودی ها رو زمزمه می کنن، نه مقدمه.
آهنگ ضد ملودی نباشه
آهنگ هایی هستن که فقط از چند قطعه احساسی تشکیل شدن و واقعا ملودی خاصی ندارن اما در عوض؛ آرامش و حس و حالی که در سبک موسیقی امبینت وجود داره رو منتقل می کنن. مشکلی توی نوشتن قطعات احساسی نیست، اما مراقب باشید. شما تا جایی می تونید فقط یک مود رو در آهنگ کش بدید که گوش شنونده خسته نشه. سعی کنید قطعات احساسی نسبتا کوتاه باشه، مثلا زیر 3 دقیقه خوبه.
چیزی که به شما الهام میده رو دنبال کنید
عجیب نیست اگه به خودتون بیایید و ببینید حین ساختن یک آهنگ، مسیر آهنگسازتون عوض شده و به سمتی کاملا جدید رفتید. سوالی که باید از خودتون بپرسید اینه که آیا این مسیر جدید با ملودی اصلی تون هماهنگه؟ یا تصادفا یک ملودی جدید و دومی رو کشف کردید که برای یک آهنگ جدید بسیار مناسبه؟ خیلی از آهنگ های من از بخش های غیر اصلی بقیه کارهام نشات گرفته ان. پس اگه ملودی خوبی دارید که شما رو به یک ملودی فوق العاده دیگه می رسونه، ببینید آیا می خواید واقعا روی دو آهنگ متفاوت کار کنید و آیا لازمه اون ها رو از هم جدا کنید تا بعدا اون یکی تبدیل به یک آهنگ جدید بشه یا نه. در نهایت ملودی که برای شما الهام بخش تره رو دنبال کنید.
آموزش آهنگسازی با پیانو کلیک کنید
اجرای یک قطعه رو به سبکی دیگه اجرا کنید
در ساخت و به اتمام رسوندن قطعه ملودی دار و ترجیع بند خیلی وسواس به خرج ندید. شما شاید ملودی رو با دو بار اجرا یک جور بنوازید، اما بار سوم اون قدر اون رو دستکاری می کنید که همون ملودی متفاوت به گوش می رسه. این می تونه به این علت باشه که ملودی رو با اکتاوی متفاوت، بیس ها و خلاقیت بیشتر یا ریتم متفاوت تر می نوازید. حالا که این کار رو می کنید، سعی کنید در نهایت ملودی در کل قطعه بهتر بشه. اجازه ندید قطعه از جذابیت بیفته و ملودی زیبایتون گوش شنونده رو آزار بده.
آهسته کار کنید اما همیشه یک قسمت جدید اضافه کنید
یادتون باشه شما با موسیقی تون یک داستان می گید، پس آهنگ تون رو طوری تنظیم کنید که در یک مسیر مشخص و رو به جلو پیش بره. وقتی قبل از خواب یک کتاب داستان رو برای کودک تون می خونید، صفحه اول و دوم رو که می خونید، دوباره به صفحه اول بر نمی گردید و بعد دوباره صفحه دوم رو چند بار پشت سر هم بخونید. این کار واقعا بچه ها رو خسته می کنه! با هر صفحه جدید داستان باید با ترتیب درست به سمت یک پایان خوش پیش برید. همین اصول رو هم باید موقع آهنگسازی رعایت کنیم. هر بخش از آهنگتون باید طرح داستانتون رو کمی جلوتر برده و به یک نتیجه رضایت بخش برسونه.
اشتباهات ارزشمندن!
موقع ساخت آهنگ خیلی از اشتباهات رو مرتکب می شید، ناراحت نباشید. گاهی اوقات اشتباهات می تونن باعث ایجاد یک سری آکورد های جالب بشن. بارها پیش اومده که چند نت رو اشتباه زدم و بعد با خودم فکر کردم:”چه سوئیچ جالبی!”. اشتباه شما ممکنه در نهایت همون توئیست یا تغییر ناگهانی باشه که در پایان آهنگ برای جذاب تر کردن ملودی بهش نیاز دارید. وقتی اولین بار ساختن یک آهنگ رو شروع کردم، کلی اشتباه داشتم. این بخشی از روند کارِ. آهنگ سازی در موسیقی مثل سفالگریه. شما با یک تکه گل که هیچ شکلی نداره رو شروع و در نهایت اون رو به یک شی زیبا تبدیل می کنید. گل هم همون ایده ست، اما در آهنگسازی روند کار ممکنه خیلی بر وفق مراد نباشه اما در پایان با پشتکار و مهارت، به یک اثر هنری زیبا می رسید.
ساده بسازید
بزرگترین اشتباهی که در آهنگسازی دیگران شاهد اون هستم، پیچیدگی بیش از حدِ. به دلایلی آهنگساز های مبتدی سعی می کنن تا کار ها رو پیچیده کنن، گویا از نظر اون ها آهنگ هر چی سخت تر ساخته بشه، بهتره. به نظر من یک دلیل این کار اینه که می خوان دیگران رو تحت تاثیر قرار بدن و علت دیگه این تصور اشتباهِ که هر چی یک آهنگ پیچیده تر باشه، معنادارترِ.
در صورتی که اصلا اینطور نیست و سادگی کلید زیبایی و موندگاریه آهنگه. کامل بودن اثر هم با وضوح و قابل درک بودن اونه که معنا پیدا می کنه. سعی نکنید آهنگی بنویسید که بیش از حد خاص و تاثیرگذار باشه. فقط یک ملودی ساده پیدا کنید اون رو توسعه بدید، توئیست بهش اضافه کنید و آهنگ رو به پایان برسونید. شما باید بتونید این کار رو در کمتر از 4 دقیقه جمع کنید. اگه آهنگی 5 دقیقه ای بسازید، اون رو با دقت بررسی کنید. ممکنه روی اون بیش از حد کار شده باشه.
من پیانیست های بااستعدادی رو می شناسم که ملودی های خارق العاده ای می سازن اما آهنگ هاشون خیلی طولانیه. این مسئله من و دیوانه می کنه چون اگه این آهنگ ساز تنظیمش رو ساده تر انجام می داد، CD کارهاش شاهکار می شد. اسم خالق آهنگ رو نمیآرم، اما می توانید نمونه کارش را ببیند:
- ملودی (مقدمه)
- ملودی (تکراری)
- ترجیع بند (نسخه ساده)
- بریج
- ملودی
- ترجیع بند (نسخه ساده)
- بریج
- ملودی
- تغییر سبک
- ترجیع بند (نسخه پیچیده)
- بریج (با ریز کاری)
- تغییر سبک ( با ریزه کاری های بیش از حد که تبدیل به یک vamp یا قطعه ای با چند آکورد تکراری پشت سر هم می شود)
- ترجیع بند (با ریزه کاری بیش از حد)
- ملودی
- ترجیع بند (نسخه ساده)
- بریج
- ملودی (تا پایان)
این آهنگ 6 دقیقه و نیم طول می کشه . با این که این آهنگ از یکی از بهترین ملودی ها برخوردارِ، اما هنرمند اون رو خراب کرده.
همه ما وقتی آهنگی به مدت 5 دقیقه گوش می دیم، آرزو می کنیم زودتر تموم بشه.
پس سادگی بهترین چیزه.
زمان بذارید
بد نیست بدونید که کامل کردن یک قطعه ممکنه سال ها طول بکشه. گاهی اوقات یک آهنگ رو در دو ساعت بنویسید اما به ندرت پیش ماید ( شاید 4 بار در 20 سال ). اکثر آهنگ هام 6 تا 9 ماه طول می کشه تا کامل بشه و بعضی آهنگ ها چندین سال. اگه خیلی زمان می بره تا آهنگ تون رو تمام کنید، ناامید نشید. در صورت نیاز مدتی اون قطعه رو کنار بذارید و بعدا سراغش برید. گاهی اوقات اگر چند ماه کار رو تعطیل کنید و دوباره ادامه بدید راحت تر اون رو به اتمام می رسونید.
یک دستگاه ضبط دیجیتال تهیه کنید
در نهایت با داشتن یک رکوردر دیجیتال مناسب می تونید ایده هاتون رو وقتی هنوز پشت پیانو نشستید و می نوازید، ضبط کنید. هیچ چیزی ناامید کننده تر از این نیست که ایده فوق العاده ای به ذهن تون برسه ولی اون رو فراموش کنید. با کمک یک رکوردر دستی می تونید دو دقیقه وقت برای پیش ضبط ملودیتون صرف کنید و بعدا در صورت نیاز بهش رجوع کنید.
برای مشاوره رایگان با اساتید آموزش آهنگسازی با پیانو کلیک کنید
آشنایی با ما در آپارات
دیدگاهتان را بنویسید